De Minerva TT is een militair voertuig de in 1951 voor het eerst in dienst werd genomen door het Belgisch Leger.
Land Rover had een eerste bestelling van 2500 voertuigen (Series 1) gekregen van het leger na de voorstelling in Amsterdam en de grondige testen op de basis van Brasschaat in 1949.

Aangezien ze zelf de bestelling niet aankonden werden ze gebouwd in de autofabriek van Minerva (Belgisch merk) onder licentie van Landrover.

Het chassis, de banden, accessoires en het koetswerk was van Belgische makelij, de motoren, versnellingsbak, transmissie, elektrische bedrading, remmen werden in Engeland gebouwd.

De Minerva TT verschilde van de Land Rover Series 1 op volgende punten:
Het koetswerk van de Minerva is in staal, dat van de series 1 in Aluminium
Ook de uitlaat en het front zijn verschillend.
En het meest opvallend is dat de spatborden vooraan bij de Minerva schuin en hoekig zijn,
bij de Seies 1 zijn ze afgerond.
verschil minervaverschil serries
De benzinemotor heeft een cilinderinhoud van een 1997cc met 52 pk,
dit is de tweede versie die in de Series 1 is gebruikt, de eerste motor was een een 1595 cc.

Er zijn 8 verchillende Minerva’s voor het Belgische Leger gebouwd.
• de standaard uitvoering
• de ambulance met 2 brancards
• de radiowagen
• de leswagen met dubbele besturing
• de gepantserde Minerva (Blendé)
• de "Milan"
• de .50
de brandweer interventie minerva (Belgische luchtmacht)
(hier een woordjes uitleg over deze laatste uitvoering met dank aan Guy Houten)

Geschiedenis

affiche 02affiche 01
terug