DE BRANDWEER MINERVA
(tekst met dank aan Guy Houten)

Het Belgisch leger had bij de Minerva's ook brandweer interventie voertuigen voor de luchtmacht

Er zouden 2 verschillende brandweer Minerva's hebben bestaan. Het zijn voertuigen die geleverd zijn in 1952 en of 1953. Het voertuig heeft overeenkomsten met civiel aangeboden Minerva's. Er is geen bak tussen de voorzetels wat de andere Minerva's wel hebben. Het reservewiel hangt aan de rechtachter-zijwand binnen als je achter het voertuig staat. Er zit een draaideurtje in de achteropbouw.

De eerste foto hiernaast is waarschijnlijk afkomstig van het legervliegveld van Brasschaat. Vandaar de sleepogen voor en achter om Alouette helikopters de hangaar in en uit te trekken. Daar werden ook een of meer standaard Minerva'is in rood voor gebruikt. Het is inmiddels duidelijk dat er wel Ceagol Powder (een voorloper van Halon) achterin lag. Doch blussers van voren hebben op deze niet gezeten, alhoewel de half voorbereide bumper daar wel op duidt.

Er bestond ook een luchtmachtversie.
(waarvan Guy Houten een zeer slechte op het Minerva kerkhof van l'Eglise nog gevonden heeft, klik op de fotolink hiernaast.)

Voornaamste verschil is een houten kast rechtsachter met een soort rolluik en zeiltje waarachter nog attributen hingen. Deze versie heeft dus geen reservewiel houder en gesloten zijwand van achteren. Tevens is er ook geen bak op de wielkast links achter. Er is daar wel een soort band om flessen bijeen te houden. Verder is er bij deze wel een bak tussen de voorstoelen (waarschijnlijk stond er maar een voorstoel in!) En die bak bevat een uitsparing voor een radio. Er hebben op dit exemplaar wel blussers van voren gezeten, er is een rugsteuntje voor deze blussers gemonteerd op de bumper. De imperiaal op het dak, indien gemonteerd bevat een vliegtuigtrap voor een F84 Thunderjet/ Thunderstreak. Er zitten ook brandscheppen op het dak voor grasbranden. Bij het verdwijnen van de Thunderjet/ Thunderstreak in 1972 verdween ook de vliegtuigtrap. De andere vliegtuigen hadden meer een roltrap die aangeschoven werd. In latere jaren was deze oorspronkelijk een rode wagen later in camouflage (zwart wit Bierset).

De luchtmachtvliegvelden waar deze in gebruik was zijn iets anders: Florennes, Beauvechain, Melsbroek, Koksijde, Kleine Brogel. Koksijde was gedeeld gebruikt door Belgische Luchtmacht en Belgische Marine en er zat de Hawker Hunter school.

Chievres is/was in gebruik bij de Amerikaanse luchtmacht, daar zullen geen eenheden met Minerva gezeten hebben. Valenciennes ligt in Frankrijk.
(Foto 2)

Rond 1980 was een en ander weer verdwenen. De latere voertuigen hadden CO2 blussers aan de voor spatborden hangen.
Daarvoor waren ringen aan de voorbumper gemaakt om botsingen te voorkomen. Verder horen een periode sirene rechts op de voorbumper (vanuit het voertuig gezien), een trekoog op de voorbumper tot de uitrusting.
Links op het dak hoort een oranje zwaailamp te zitten en de meeste voertuigen schijnen ook een imperiaal met een laddertje te hebben gehad.
(Foto 3 en 4)

Hiernaast een link naar de foto’s van de brandweer-Minerva dat Guy Houten terug gevonden heeft.

Brandweer